Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Tsjechië is het land van succesvolle voetballers, lekker bier en de prachtige hoofdstad Praag. Tsjechië is ook een belangrijke handelspartner voor Nederland. We importeerden in 2017 voor 5,2 miljard euro goederen uit het land, en de Tsjechen kochten bij ons voor bijna 7 miljard aan goederen. 

Om de economische relaties te bevorderen heeft het Tsjechische ministerie van Industrie en Handel wereldwijd vijftig ‘Czech Trade Promotion Agencies’. De Nederlandse vestiging staat in Rotterdam en wordt geleid door Andrea Märzová.

Czech Trade is officieel partner van het Verbond van Nederlandse Handelsagenten en Importeurs. Op onze website kom je regelmatig nieuws tegen over ontwikkelingen in Tsjechië. In onze database met businesskansen plaatst Czech Trade aankondigingen van Tsjechische bedrijven die naar Nederlandse handelspartners zoeken.

Andrea Märzová

Verbinden van de juiste partijen

‘Wij zien onszelf als verbinders’, zegt Andrea Märzová over haar werk. ‘We zorgen ervoor dat er zaken gedaan kunnen worden omdat de juiste partijen elkaar ontmoeten. Wij laten de klant het pad zien, dat deze vervolgens zelf moet bewandelen. Meestal zitten we niet aan tafel bij de businessmeetings. Ook het concrete zaken doen laten we aan onze klanten over’.

Czech Trade organiseert op uiteenlopende manieren contacten, vertelt Andrea Märzová:

  • Wij organiseren handelsmissies, beurzen en  business-to-business-ontmoetingen.
  • Ook proberen wij persoonlijke afspraken te maken voor de cliënten.
  • Dit jaar organiseren wij ook een charitatieve bijeenkomst in het kader van het Embassy festival in Den Haag.
  • Onlangs organiseerden we een wijnproeverij voor wijnen uit Midden- en Oost Europa. Daar werden wijnen uit zeven Europese landen gepresenteerd en voorgesteld aan de wijnprofessionals uit Nederland.
  • Wij organiseren ook zogenaamde ‘incoming missions’ naar Tsjechië of Nederland, waarin de cliënt aan de juiste doelgroep voorgesteld wordt.
  • Wij kunnen Nederlanders in contact brengen met Tsjechen, en andersom. Op verzoek van een klant kunnen we op zoek gaan naar personen of organisaties die voor de betrokkene relevant zijn. Wij kunnen ook een offerte op onze website zetten.
  • Wij helpen ook graag bij de taalkwestie en kunnen een ontmoeting bijvoorbeeld op het kantoor van Czech Trade laten plaatsvinden.

Kortom: er is veel mogelijk. Wij zorgen vooral voor de verbinding, en daarin zijn we heel flexibel. De term ‘no go’ komt niet in ons woordenboek voor. Wij zijn een flexibele natie. Ik woonde in meerdere Europese landen en mijn conclusie is: de Tsjechen zijn uniek in hun vermogen om in allerlei situaties naar oplossingen te zoeken’.

Bier als ijsbreker

Czech Trade werkt vooral met kleine en middelgrote bedrijven, waar de internationale focus kleiner is dan bij grote internationale bedrijven. ‘Tsjechië is als handelspartner niet altijd bekend voor onze partners, maar gelukkig heeft Tsjechië succesvolle voetballers, lekker bier en natuurlijk de prachtige hoofdstad Praag’, aldus een enthousiaste Andrea Märzová.

Het bier is soms een ijsbreker, merkte ze. ‘Een van mijn eerste afspraken, waar ik als tolk assisteerde, was met een klein Nederlands bedrijf. De eigenaar was een drukke man. Veel interesse in zaken doen had hij niet. De ontmoeting verliep niet zo soepel, de eigenaar was niet echt aanwezig en liep steeds weg. Maar tijdens het gesprek kwam ik erachter dat hij een grote bierliefhebber was. Ik had toevallig vijftien verschillende Tsjechische bierblikjes in mijn auto, die ik voor mijn Nederlandse vrienden had meegenomen. Een aantal van de bieren gaf ik hem cadeau. Dit maakte hem enorm gelukkig. De sfeer draaide 180 graden om! De afspraak verliep succesvol. Er volgde een diner waar deze ondernemer weer Nederlandse bieren voorstelde aan ons. Er ontstond een samenwerking, en die is nog steeds actief en succesvol. Een gedeelde passie verbindt.’

En wat moet je als Nederlander vooral niet doen als je zaken doet met Tsjechië? ‘Noem Tsjechië geen Oostblokland’, zegt Andrea Märzová. ‘Behalve als grapje uiteraard, haha. Praag is het hart van Europa en daar zijn wij trots op!’

Neem contact op

Wil je in gesprek met Czech Trade? Schorpioenstraat 298, 3067 KW  Rotterdam, tel. 06-393 546 89, E-mail: andrea.marzova@czechtrade.cz

www.czechtrade.cz, www.czechtrade.nl

Meer weten over handel met Tsjechië