Honderden vragen krijgt de Kamer van Koophandel maandelijks van mensen die willen gaan importeren. Daarom organiseert ze regelmatig evenementen om inzicht te geven in wat er bij komt kijken als je goederen uit een ander land haalt. ‘De verleiding is groot om je rijk te rekenen’
Ons land importeert enorm veel. In 2016 gaven we 381 miljard euro uit aan goederen uit het buitenland. Eenderde van dit bedrag ging naar machines en vervoermaterieel. Minerale brandstoffen (aardolie en steenkool) en chemische producten namen elk 14 procent voor hun rekening.
Iets meer dan de helft van wat we importeerden komt uit de Europese Unie (54 procent). Veruit de hoogste waarde aan goederen komt ons land binnen vanuit Duitsland. Daarna volgen België, China en de Verenigde Staten. We exporteren ook veel natuurlijk: de waarde daarvan bedraagt 425 miljard. Als je kijkt naar de omvang kun je stellen dat import iets minder dan de helft uitmaakt van het totaal aan internationale handel.
Grote bedrijven importeren vaak om meteen weer uit te voeren, voor de eigen productie of voor verkoop in ons land. Het gaat dan om bijvoorbeeld halffabricaten, industriële producten, minerale oliën en gas.
Kleine bedrijven importeren veel consumentenproducten uit lagelonenlanden vanwege de lage prijs. Die compenseert de transportkosten. Deze bedrijven opereren vaak in de niche van de markt en zijn bereid het risico te nemen van kleinere aantallen en lagere verkoop omdat de kosten beperkt zijn.
300 vragen per maand
Nederlanders houden van importeren. De Kamer van Koophandel krijgt er dagelijks vragen over, vertelt productmanager Gabriëlle Hoogendoorn. ‘Ze komen voornamelijk van het Midden- en Kleinbedrijf en van start-ups. Wij beantwoorden individuele vragen over importeren per telefoon, mail en videochat. Per maand ontvangen wij ruim 300 vragen over import gerelateerde zaken! Die worden beantwoord door onze specialisten op gebied van internationale handel.’
Wat voor vragen hebben de bellers? Hoogendoorn geeft wat voorbeelden. Stel, iemand wil product X importeren uit land Y. Dat roept vragen op als:
- Mag dit?
- Moet ik invoerrechten betalen?
- Hoe gaat het bij de douane?
- Wie regelt de inklaring, hoe doe ik aangifte?
- Met welke (product)eisen krijg ik te maken?
- Hoe zit het met productaansprakelijkheid?
- Heb ik een vergunning nodig?
- Welke importdocumenten heb ik nodig?
- Hoe werkt het met de BTW en accijns?
- Welke betalingsvormen zijn er?
- Moet ik vooruitbetalen?
- Wat kan ik het beste afspreken over rechten en plichten bij het transport van de goederen? (zogenaamde ‘Incoterms’)
- Waar vind ik leveranciers?
- Hoe weet ik of ze betrouwbaar zijn?
- Ik kan distributeur worden, heeft u een voorbeeld van een distributieovereenkomst?
- Hoe zit het met parallelimport?
- Kan ik het beste importeur of agent worden?
- Uit welk land kan ik het beste mijn producten halen?
- Wat doe ik als de leverancier niet levert, of de verkeerde producten levert?
- Hoe werkt ‘dropshipping’?
- Hoe kan ik aankopen financieren?
Een helder antwoord op dit soort vragen is belangrijk om problemen te voorkomen, benadrukt Hoogendoorn. ‘Soms gaan ondernemers overhaast of onvoldoende voorbereid te werk. Ze zetten geen afspraken op papier. Ze houden geen of te weinig rekening met Europese of nationale producteisen. Ze hebben onvoldoende inzicht in alle bijkomende kosten, waardoor men pas bij ontvangst erachter komt dat het kostenplaatje fors hoger is dan verwacht’.
Verleiding om je rijk te rekenen
Soms lijkt een product heel aantrekkelijk maar valt het in de praktijk tegen, weet Hoogendoorn. ‘Zeker met online aanbiedingen uit een ver land, waarbij volop wordt geadverteerd met hele lage prijzen met daarbij termen als Free Shipping. Dan is de verleiding al gauw groot om je te rijk te rekenen.’
Belangrijke aandachtspunten bij import zijn
- de internationale leveringscondities (Incoterms)
- handelspolitiek
- betalingsafspraken
- het inbouwen van lever- en kwaliteitszekerheid
Invoerrecht is een van de middelen die overheden inzetten bij hun handelspolitiek. Een ander middel is een anti-dumping heffing. Op schoenen of fietsen uit China is in het verleden een extra anti-dumping heffing opgelegd bovenop de reguliere invoerrechten. In het geval van de fietsen betekende dit een extra heffing van 48,5%! Deze anti –dumping maatregel loopt af op 6 Juni 2018 maar de Europese commissie onderzoekt op dit moment of de maatregel verlengd moet worden.
Het is dus belangrijk om als importeur de politieke ontwikkelingen in de wereld te volgen om daar tijdig op te kunnen anticiperen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar een leverancier in een ander land.
Ook actueel is de aankomende Brexit. Niemand kan voorspellen wat de gevolgen zullen zijn voor de internationale handel met het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment geldt een akkoord dat zegt dat tot 31 december 2020 het VK deel blijft uitmaken van de interne EU markt. Tot eind 2020 verandert er dus niets. Op de website van de KvK is een aparte Brexit-sectie ingericht met actuele informatie.
Import-game
De Kamer van Koophandel is een nuttige bron van informatie voor ondernemers die willen importeren. Op de site biedt de KvK animaties, video’s, webinars, kennisartikelen, ondernemersverhalen, actuele informatie op gebied van handelspolitiek en documenten en stappenplannen. Hoogendoorn is ook trots op de nieuwe Import App van de KvK. ‘Een ondernemer kan daarmee spelenderwijs kennis opdoen over alle aspecten van import’, zegt ze.
Hier vind je evenementen die de KvK organiseert voor ondernemers met internationale ambities.