Vlak voor de zomer werd Joke Slotboom-Kruijf lid van het VNHI. Ze heeft veel ervaring in marketing en sales. De laatste jaren was ze trainer, maar nu pakt ze ook de handschoen van het verkopen weer op. ‘Wanneer het handelsgevoel er eenmaal is, kom je daar nooit meer vanaf’, zegt ze.
‘Ik heb jarenlang servicecontracten verkocht voor facilitaire bedrijven’, vertelt Joke. ‘Dan beloofde ik de klanten dat onze mensen klantgerichter waren dan anderen. In de praktijk pakte dat weleens anders uit. Toen ben ik die mensen gaan coachen. Monteurs, chauffeurs en schoonmakers dus, en soms ook hun leidinggevenden.’
Klantklik
De trainingen groeien uit tot een eigen bedrijf met de naam ‘Klantklik’. Joke leert personeel zo om ‘het visitekaartje’ van hun bedrijf te zijn. Later ontwikkelt ze ook trainingen om startende zzp’ers op weg te helpen bij het verwerven van klanten.
Omdat verkopen haar op het lijf geschreven is, start Joke ook met een agentschap voor een importeur van een Duits bedrijf in geurbehandeling. Ze besluit om meteen lid te worden van het VNHI. ‘Ik hoop veel te leren van andere leden’, zegt ze. ‘Daarom ga ik ook mee met de excursie naar de douane op vrijdag 28 september. Ik luister graag naar de ervaringen van anderen met het werk van handelsagent’.
Geuren neutraliseren
Het product waar ze agent voor wordt, is in Duitsland al op allerlei manieren in gebruik om vervelende geuren te neutraliseren. Het middel is geheel van plantenextracten gemaakt en kapselt op moleculair niveau vervelende geuren in. Het is niet schadelijk voor de gezondheid. ‘Je kunt er stank van veestallen mee bestrijden maar je kunt het ook in toiletten gebruiken’, vertelt Joke. Dit najaar gaat ze met het product de Nederlandse markt op, na een aantal bedrijfsbezoeken in Duitsland in België. ‘Handel is erg leuk’, vindt ze. ‘Ik wil het zelf weer gaan doen om zo ook vanuit de praktijk mijn trainingen te blijven geven’.
Workshop verkoopgesprekken
Want Joke blijft ook mensen trainen, onder andere in het voeren van gesprekken gericht op omzet verwerven. De VNHI-leden profiteren daarvan, want ze zal op de netwerkbijeenkomst van vrijdag 9 november een workshop geven over dit onderwerp.
‘Ik heb twintig jaar ervaring in de commercie. Tijdens de workshop zal ik vijf stappen behandelen die je kunt zetten om omzet binnen te halen’, vertelt ze enthousiast. ‘Ik geef ook opdrachten, dus het wordt interactief en de deelnemers worden aan het werk gezet!’
Vertrouwen krijgen
Essentieel is volgens haar dat er een klik ontstaat tussen klant en verkoper. Joke: ‘Argumenten zijn maar een onderdeel van je verhaal. Ook nabellen na een eerste contact is niet doorslaggevend. Het gaat erom dat de klant vertrouwen in je krijgt. Dat gaat zelfs zo ver dat je hem misschien naar je concurrent stuurt omdat die hem op dat moment beter kan helpen dan jij. Een volgende keer komt iemand dan wel naar jou toe.
Bij vertrouwen krijgen is ook belangrijk dat je je verplaatst in de achtergrond van je klant en bereid bent je aan te passen aan de cultuur waar hij uit komt. Als ik vroeger naar Zeeland ging, waar veel orthodoxe christenen wonen, paste ik mijn kleding aan en mailde ik niet op zondag want dat vinden die mensen niet fijn. Zo verwerf je een klik, dat vraagt wel voorbereiding’.
Vanuit haar jarenlange ervaring heeft Joke nog veel meer tips die ze met de deelnemers aan de netwerkbijeenkomst gaat delen. Heb je zin om te komen? Geef je dan hier op. De locatie van de bijeenkomst wordt later vastgesteld.