Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecommunicatiewet in werking en mag er niet meer direct gebeld worden naar een potentiële klant waarmee nog geen vorm van relatie is (“koud bellen”). Wat houdt die wet precies in en in hoeverre heeft dat invloed op u als handelsagent of importeur?
De nieuwe wetgeving is in het leven geroepen om een einde te maken aan de vaak opdringerige telefoontjes van callcenters die werken in opdracht b.v. energiebedrijven, goede doelenorganisaties of loterij- en kansspeleninstanties die vaak op een bijna agressieve manier hun producten aanbieden.
Bovendien is de kans groot dat de Europese e-privacyrichtlijn ( https://eur-lex.europa.eu) binnenkort wordt vervangen door een e-privacyverordening. De Nederlandse Telecommunicatiewet is een implementatie van de Europese wetgeving en loopt met deze nieuwe regels vooruit op de strengere regels voor telemarketing in deze aankomende verordening.
Regels nieuwe Telecommunicatiewet
Wat er verandert per 1 juli 2021:
- De regels zijn van toepassing op ‘natuurlijke personen’: dat zijn consumenten, eenmanszaken, zzp’ers, freelancers, vof’s en maatschappen.
Let op: U mag een onderneming bellen waar u geen relatie mee heeft, maar niet een persoon die daar werkt. U mag dus wel een onderneming bellen en vragen: “Wie gaat er bij u over …?”
- Van opt-out naar opt-in
Moest men zich voorheen inschrijven in het ‘bel-me-niet-register’ (opt-out) als u niet gebeld wilde worden, vanaf 1 juli mogen natuurlijke personen helemaal niet meer gebeld worden, mits men daar toestemming voor heeft gegeven (opt-in). Het ’ bel-me-niet-register’ komt helemaal te vervallen.
- Termijn van klantrelatie
Heeft u eerder zaken gedaan met mensen (klanten) dan heeft u een zo genoemde ‘relatie’ opgebouwd. De termijn die daarvoor geldt, is niet in de wet vastgelegd, maar wordt aan de markt overgelaten. In de Code voor Telemarketing 2020 wordt een maximum klanttermijn van drie jaar genoemd.
- Herkenbaar nummer
Telemarketing mag niet meer anoniem dus alleen nog maar met een herkenbaar nummer.
- Toestemming vragen doelgroep
De doelgroep moet om toestemming worden gevraagd om te mogen bellen. Vaak wordt er iets weggegeven, met het verzoek om gegevens achter te laten, bijv. via de website of met een antwoordkaart.
Hiervoor gelden wel de AVG-regels in het kader van de privacy-wetgeving. Belangrijk hierbij is dat u duidelijk informeert en toestemming vraagt voordat u de betreffende persoon gaat bellen om een aanbod te doen en dat men zich daar altijd weer kan uitschrijven.
Wat als u een potentiële klant ontmoet op een ondernemersbijeenkomst, mag u deze persoon dan niet bellen? Het gaat er vooral om dat u niet planmatig, gestructureerd gaat bellen. Ook dan zijn de hiervoor genoemde regels van toepassing, maar de kans op een boete zal in de praktijk wel meevallen. Zeker als het incidentele gevallen betreft en niet structureel aan het bellen bent.
Kortom, als per 1 juli 2021 het bel-me-niet-register vervalt, moet iedere natuurlijke persoon eerst toestemming geven om gebeld te worden voor een commercieel aanbod. Mensen waarmee u al zaken heeft gedaan, mag u wel bellen (termijn van drie jaar). Het risico op een boete als u een (onbekende) collega belt om zaken te doen, zal in de praktijk niet groot zijn.