Wilt u een bedrijf aan huis starten? Dan is het belangrijk dat u rekening houdt met de voorwaarden van uw gemeente. Lees ook uw hypotheekovereenkomst of huurovereenkomst goed door. Daarin staat of u een bedrijf vanuit uw huis mag starten. Soms zijn kosten voor een bedrijf aan huis fiscaal aftrekbaar. Controleer ook of u extra verzekeringen moet afsluiten.
Controleer de voorwaarden van uw gemeente
Beoefent u een vrij beroep? Dan mag u in de meeste gevallen starten met een bedrijf aan huis. Een vrij beroep is bijvoorbeeld: een architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant. De voorwaarden voor een bedrijf aan huis verschillen per gemeente. Over het algemeen geldt:
- Uw huis moet een woonkarakter houden. Dat betekent in de meeste gemeenten dat:
- u niet meer dan 1/3 van uw woning gebruikt voor uw bedrijf
- u met uw bedrijf geen overlast veroorzaakt voor uw buren
- u geen reclame maakt op uw huis
- uw bedrijf een kantoorfunctie heeft
- De meeste gemeenten staan niet toe dat uw personeel werkt vanuit uw huis.
- Uw plannen moeten passen binnen het bestemmingsplan.
- Past het wel, dan moet u meestal uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente.
- Past het niet, dan kunt u een ontheffing of aanpassing aanvragen. In bepaalde gevallen moet u bij uw gemeente een onttrekkingsvergunning aanvragen. De gemeente geeft hiermee toestemming de woning uit de woningvoorraad te halen. Dan mag u uw woning als bedrijfsruimte gebruiken.
Vraag bij uw gemeente naar de exacte voorwaarden voor een bedrijf vanuit huis.
Kijk of u toestemming nodig heeft van uw bank of verhuurder
Bent u eigenaar van de woning en heeft u een hypotheek op de woning? Houd dan rekening met de bepalingen in de hypotheekovereenkomst. Huurt u de woning? Houd rekening met de voorwaarden in de huurovereenkomst.
Controleer wat de gevolgen zijn voor de btw en inkomstenbelasting
Voor uw bedrijf aan huis kunt u gebruik maken van dezelfde aftrekposten als voor ieder ander klein bedrijf. Ook gelden dezelfde voorwaarden. Voor de btw en de inkomstenbelasting moet u wel met een aantal dingen rekening houden. Bijvoorbeeld of u de woning kunt splitsen in een bedrijfsgedeelte en een woongedeelte. In dat geval kunt u bijvoorbeeld kosten van de werkruimte in uw woning aftrekken.
Privébezit of ondernemingspand
Start u uw bedrijf in een pand dat uw eigendom is? Geef dan bij de eerste aangifte inkomstenbelasting aan of het gaat om een privépand of een ondernemingspand. Woont u in een woning die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik: het woningforfait. Huurt u voor uw onderneming een pand en woont u daar? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen als privé-onttrekking (het 'woongenot'). Dat bedrag is een percentage van de WOZ-waarde.
Rekenhulp Werkruimte in de woning
Een Rekenhulp vertelt u aan de hand van een aantal vragen welke regels voor u gelden. De rekenhulp ‘Werkruimte in de woning’ berekent of u kosten van de werkruimte in uw woning mag aftrekken.
Controleer of u een bedrijfsverzekering moet afsluiten
Uw inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor uw privébezittingen en het huis zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. U kunt hiervoor aparte bedrijfsverzekeringen afsluiten.
Wie kan u waarmee helpen?
De gemeente kan u helpen met:
- de exacte voorwaarden voor een bedrijf aan huis
- controle van het bestemmingsplan
- het eventueel melden van uw bedrijf aan huis
- het aanvragen van een omgevingsvergunning, wijziging van het bestemmingsplan of een onttrekkingsvergunning
Twijfelt u of de werkruimte voldoende ‘zelfstandig’ is? Vraag het uw fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur). Eventueel kunt u de situatie voorleggen aan de Belastingdienst.
Feiten en cijfers: werkadres
De grafiek toont het aantal zelfstandigen dat werkzaam is op het woonadres. Het gaat dan om werkzaamheden die in, vanuit of bij de eigen woning worden verricht.