Heeft u iets gekocht in een ander EU-land en levert uw leverancier niet zoals u met hem heeft afgesproken? Dan kunt u mogelijk uw geld terugkrijgen via 2 Europese procedures:
- de Europese procedure voor geringe vorderingen tot € 2.000 (European Small Claims Procedure)
- de Europese betalingsbevelprocedure (European Procedure for Payment Order, EPO).
Deze procedures gelden in bijna alle EU-landen, alleen niet in Denemarken.
Hoe dient u een klacht in?
U stuurt uw klacht naar de rechtbank in het land van uw leverancier. Dit doet u met een formulier dat er in alle talen van de Europese Unie is. Het verschilt per land naar welke rechtbank u het formulier moet versturen. U kunt dit per post, per fax of per e-mail doen. Ook dit verschilt per land. De procedure verloopt schriftelijk. De Europese Commissie zorgt er dan voor dat uw formulier automatisch bij de juiste rechtbank terechtkomt.
Conservatoir beslag van een bankrekening
Wilt u vorderen van een schuldenaar met tegoeden op een rekening in een andere EU-lidstaat? Dan kunt u een Nederlandse rechter vragen om een Europees bevel tot zogenaamd conservatoir beslag van een bankrekening. Dit beslag kan worden gelegd vóórdat u een uitspraak heeft gevraagd en gekregen van de rechter in het land waar het geld op de bank staat.