Door goed naar uw concurrenten te kijken, ziet u hoe u zich kunt onderscheiden van de rest. Dat is handig als u een bedrijf start of een nieuw product wilt aanbieden. Hoe maakt u uw eigen concurrentieanalyse?
Wie zijn uw concurrenten?
Zoek uit wie uw belangrijkste concurrenten zijn. U vindt veel van deze informatie op internet. Vraag bedrijfsgegevens op uit het Handelsregister en onderzoek uw branche, bijvoorbeeld hoeveel andere ondernemers er zijn in uw buurt.
Verzamel informatie over uw concurrenten
Als u weet wie uw belangrijkste concurrenten zijn, beantwoordt u in de concurrentieanalyse de volgende vragen:
- Op welke doelgroep richt uw concurrent zich?
- Welke producten of diensten hebben ze in hun assortiment?
- Wat is hun prijs? Geven ze korting?
- Hoe maken ze reclame? Via folders, commercials?
- Welke concurrenten zitten waar?
Maak een concurrentieanalyse
Zet alle gegevens in een tabel. Wat zijn de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en uw concurrenten?
Fietsenwinkel A | Rijwielhandel B | Fietsenmaker C | |
---|---|---|---|
Prijs | ++ | — | + |
Kwaliteit | + | ++ | + |
Assortiment | – | ++ | + |
Locatie | — | — | ++ |
Service | + | – | – |
Bekendheid | + | ++ | — |
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat er nog geen fietsenwinkel is die hoog scoort op prijs. Mogelijk zou een fietsenwinkel met lage prijzen een interessante aanvulling zijn. U kunt leren van Rijwielhandel B hoe u uw naamsbekendheid kunt vergroten. Maakt deze winkel veel reclame? Ontdek waar voor u de mogelijkheden liggen door de resultaten te vergelijken in een concurrentieanalyse.