Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Omgevingsanalyse

Stel: u wilt een winkel in houten speelgoed opzetten. U heeft een goede plek op het oog en u wilt weten of uw idee potentie heeft. Door de volgende vragen te beantwoorden, krijgt u een beeld van de kansen en bedreigingen in de omgeving van uw bedrijf, voor nu en in de toekomst.

Welke wetten en regels gelden er?

Bekijk wat er in het bestemmingsplan staat. Mag er niet uitgebreid worden in de omgeving van uw bedrijfspand? Als u uw speelgoedzaak op termijn wilt uitbreiden, is dat belangrijk voor u. Mag de vrachtwagen die u het speelgoed levert niet in de buurt van uw winkel komen vanwege milieuregels? Bij uw gemeente vindt u veel van deze informatie terug.

Hoe is de economische situatie?

Wat kunnen uw klanten besteden? En wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Met een winkel in duurder speelgoed kunt u last krijgen van de dalende koopkracht. Uw leveranciers kunnen mogelijk hogere prijzen vragen voor hun producten als zij in zwaar weer verkeren. Onderzoek uw branche en bekijk CBSinuwbuurt.nl.

Zijn er interessante politieke ontwikkelingen?

Plannen over extra koopzondagen in uw gemeente, het afschaffen van een laag btw-tarief, maar ook wetgeving over veiligheid kunnen belangrijk voor u zijn. En misschien heeft uw gemeente plannen voor subsidies aan startende ondernemers. Deze informatie vraagt u op bij uw gemeente. 

Zijn er bouwplannen in de buurt van uw bedrijf?

Misschien staat uw pand aan de rand van de stad, maar zijn er in de toekomst plannen voor een grote supermarkt die u extra klantbezoek oplevert. Dat is goed om mee te nemen in uw omgevingsanalyse. Bekijk ook of er plannen zijn voor de weg naar uw bedrijf. U wilt tenslotte goed bereikbaar zijn. Ook deze informatie vraagt u op bij uw gemeente.

Hoe is de bevolking in uw buurt samengesteld?

Zijn er op dit moment veel jonge gezinnen in uw wijk? Een speelgoedwinkel past beter in een kinderrijke buurt dan een vergrijzende wijk. En wat zijn de verwachten? Bij het CBS kunt u deze gegevens per wijk opvragen.

De locatiescan

Op zoek naar een geschikte locatie voor uw bedrijf? De locatiescan helpt u met het maken van een bewuste locatiekeuze. Doe de scan en ontdek waar uw klanten en concurrenten zitten.

Wat zijn de sociaal-culturele ontwikkelingen?

Besteden consumenten meer geld aan vrije tijd? Als duurzaamheid een belangrijk thema is, kunt u daar ook van meeprofiteren. Bij het Sociaal en Cultureel Planbureau vindt u informatie over trends en ontwikkelingen.

Zijn er technologische ontwikkelingen?

De groei van het internet kan voor u positief en negatief uitpakken. Een grote speelgoedketen met een webwinkel kan concurrentie betekenen. U kunt ook zelf een webwinkel opzetten om meer klanten te bereiken. En misschien worden uw producten door nieuwe technieken goedkoper geproduceerd. Onderzoek hoe andere bedrijven in uw branche de technologie gebruiken.

Conclusie omgevingsanalyse

Na een omgevingsanalyse weet u of de omstandigheden gunstig zijn voor uw bedrijf op een bepaalde locatie. Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat de plek van uw speelgoedwinkel mogelijkheden biedt en dat u de tijd mee heeft omdat consumenten meer geld uitgeven aan speelgoed. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van uw sterkte-zwakte analyse.

Deze informatie is geplaatst door: KVK, Centraal Bureau voor de Statistiek.