Waar ligt de kracht van uw bedrijf en waar de mogelijke bedreigingen? Met een SWOT-analyse (sterkte-zwakte analyse) ziet u in één oogopslag waar uw kansen liggen en waar u extra aandacht aan moet besteden. Aan de hand van Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats bepaalt u de toekomst van uw bedrijf.
Wat is een SWOT-analyse?
Een SWOT-analyse maakt deel uit van uw marktonderzoek. Probeer zo objectief mogelijk naar uw eigen bedrijf te kijken. Wat doet u goed? Wat kunt u verbeteren? En hoe speelt u in op externe factoren die het succes kunnen bedreigen? Een SWOT-analyse wordt ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd.
Hoe maakt u een SWOT-analyse?
Gebruik de uitkomsten van het klantenonderzoek, de omgevingsanalyse, het brancheonderzoek, het marktonderzoek en de locatiescan om een SWOT-analyse te maken. Deze analyse kunt u gebruiken in uw ondernemingsplan.
Interne analyse
Voor uw SWOT-analyse bekijkt u eerst de plus- en minpunten binnen uw bedrijf. U maakt dus een interne analyse. Stel: u heeft een grote boekhandel aan de rand van de stad.
- Strengths
Ga na wat u beter doet dan uw concurrent. Sterke punten zijn bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment of heel klantvriendelijk personeel. Misschien heeft u een leestafel in uw winkel met koffie en thee waardoor u extra klanten aantrekt.
- Weaknesses
Benoem de zwakke plekken van uw bedrijf. Heeft u een te kleine kinderboekenafdeling? Misschien zit u net te krap in uw personeel. Of gaat uw ervaren, meest klantvriendelijke personeelslid bijna met pensioen.
Externe analyse
Vervolgens maakt u een externe analyse. Welke omgevingsfactoren kunnen het succes van uw bedrijf beïnvloeden?
- Opportunities
Welke externe factoren helpen mee aan de toekomst van uw bedrijf? Komt er een nieuwbouwwijk om de hoek waardoor u meer jonge gezinnen in uw winkel krijgt? Of komt er een school in de buurt waar u studie- en schoolboeken aan mag leveren?
- Threats
Bekijk ook welke omgevingsfactoren uw bedrijf bedreigen. De webwinkel die onder uw prijs verkoopt en aan huis levert kan u klanten kosten. Een concurrent in een nabijgelegen winkelcentrum ook.
Zet de antwoorden op bovenstaande vragen in een tabel.
Opportunities | Threats | |
---|---|---|
Strengths | Goed personeel, mooie winkel met leestafel, uitgebreid assortiment | Klantvriendelijk personeelslid richting pensioenleeftijd, weinig kinderboeken |
Weaknesses | Nieuwbouwwijk in aanbouw met gezinswoningen, leveren aan school | Internetboekhandels, nieuwe concurrent in de buurt |
Uit uw onderzoek haalt u in dit geval dat u personeel moet werven en uw kinderafdeling moet uitbreiden om concurrenten voor te kunnen blijven. Zeker nu de school ook een belangrijke klant wordt. En u kunt eventueel denken aan een website met bezorgservice als u merkt dat klanten weinig tijd hebben om naar uw winkel te komen.
DESTEP-analyse
Naast de SWOT analyse kunt u andere analysemodellen gebruiken. Zo kunt u bijvoorbeeld een DESTEP-analyse maken. DESTEP staat voor Demografie, Economie, Sociaal-cultureel, Techniek, Ecologie en Politiek. Hiermee stelt u een beeld vast van de externe factoren van een bedrijf. De conclusies van de DESTEP-analyse kunt u als input gebruiken voor de SWOT-analyse.
Confrontatiematrix
U kunt nog een stap verder gaan met de SWOT-analyse door de punten onderling tegen elkaar af te zetten. Dat heet een confrontatiematrix. U geeft de sterke punten, zwakke plekken, kansen en bedreigingen ieder een relatief gewicht. Op die manier ziet u welke strategie u het beste kunt hanteren: groeien, verdedigen, verbeteren of terugtrekken.