Retail massaal in de problemen?
In december en in januari werden veel mensen verrast door de faillisementen van V&D en DA en door de faillisementen van Scapino, MANFIELD en enkele andere bekende schoenenketens. Voor tienduizenden personeelsleden, leveranciers en voor de vastgoedsector is dit een regelrechte ramp. Als mogelijke oorzaken worden de groeiende internet verkopen en het te mooie weer in november en december genoemd. Maar dat kan niet het enige zijn. Er is natuurlijk al jaren een verschuiving aan de gang in de retail en de leegstand in winkelstraten is dramatisch en is heel ongezellig voor de achtergebleven ondernemers en klanten.
Onder de VNHI leden zijn er meerderen die leveren aan bovenstaande bedrijven en een vordering bij een curator neer hebben moeten leggen. En wat gebeurt er met de reeds gegeven orders door de gefailleerde bedrijven voor levering voorjaar 2016?
Het consumentenvertrouwen is in 2015 weer positiever geworden. De economie trekt weer wat aan. De export groeit. De huizenbouw en -verkoop is beter.
Onze premier Rutte is positiever gestemd en ziet voor 2016 weer groei in vele sectoren.
Gelukkig zijn er ook retailers die nieuwe concepten bedenken en uitvoeren, verbouwen, investeren, uitbreiden en nieuwe filialen openen.
En hoe staan wij er als handelsagenten en importeurs voor? Wat zijn onze verwachtingen voor 2016?
Als alle seinen op groen staan, is het niet zo moeilijk om een gevulde order portefeuille te realiseren, maar rekening houdend met bovenstaande is de uitdaging weer groot!
Gelukkig is een deel van de failliete bedrijven overgenomen en zal er in de meest succesvolle V&D vestigingen wel weer handel gedreven worden, maar het geheel zal toch zo’n 30 tot 40 procent minder zijn.
Hoe zijn uw budgetten voor 2016? Wat voor een effect heeft bovenstaande op uw begroting of op de productiereserveringen die u al vastgelegd heeft? Kunt u het allemaal uitleggen aan uw principalen en leveranciers?
Uiteraard zijn er ook leden die meer aan industrie, B2B of webshops leveren en daar zijn de positieve signalen direct merkbaar in meer activiteiten.
Zorg voortdurend voor en evenwichtige spreiding van risico’s en ga natuurlijk op zoek naar nieuwe afnemers, maar ook naar nieuwe leveranciers en principalen!
Dit jaar geeft ook weer mooie nieuwe kansen en mogelijkheden, pak ze aan en laat zien dat u een ondernemer bent!
Succes.
Reacties zijn van harte welkom!
Frans J. Muller
Voorzitter VNHI (afgetreden in mei 2016)